Vastuullinen digitaalinen matkailuliiketoiminta, TMM 5v seminaariviikko
(Teksti: Raija Komppula / Kuvat: Juho Pesonen & Juulia Räikkönen)
Matkailukoulutuksen
ja – tutkimuksen kannatusyhdistys ry järjesti yhdessä UEF Tourism Marketing and
Management -tiimin kanssa
maisteriohjelman viisivuotisen toiminnan kunniaksi seminaariviikon, jonka toteutukseen
saatiin Liikesivistysrahastolta apuraha. Seminaariviikko koostui kahdesta
webinaarista (15. ja 16.11.) ja varsinaisesta juhlaseminaarista 17.11.2022
Ensimmäinen viikon
seminaari järjestettiin tiistaina 15.11. webinaarina, jonka aiheena oli
Vesistö- ja luontomatkailu. Vesihankkeen tutkijat Olga Hannonen ja Jarno Suni
esittelivät kalastuskilpailu- ja kalastusmatkailuun liittyvien tutkimusten
tuloksia, joita kommentoivat myös professorit Raine Kortet ja Raija Komppula. Webinaariin osallistui 38 henkilöä ympäri Suomen, ja
Yleisradio teki tutkimusaiheista lyhyen uutispätkän, joka esitettiin
valtakunnan uutisissa.
Vastuullisuusviestintäwebinaari
järjestettiin 16.11. ja siihen osallistui 42 henkilöä, edustaen sekä yrityksiä,
koulutusorganisaatioita että muita aiheesta kiinnostuneita. Väitöskirjatutkija
Katja Pasanen ja maisteriopiskelija Markus Rantsi esittelivät maaseutumatkailun
vastuullisuusviestinnän tutkimustuloksia. Lopuksi kuultiin asiantuntijapuheenvuoro,
jonka esitti Anu Nylund 'Mood of Finland'-yrityksestä.
Viikon päätapahtuma
oli 17.11. juhlaseminaari, johon osallistui paikan päällä noin 40 henkeä, ja Teamsin välityksellä 52 henkilöä, pääosin alueen matkailutoimijoita ja muita
sidosryhmiä. Seminaarin aloitti Matkailualan verkostoyliopiston
koordinaattorina toiminut Ulla Ritola-Pesonen, joka taustoitti Joensuun
yliopiston ja sittemmin Itä-Suomen yliopiston matkailukoulutusta ja tutkimusta
useamman vuosikymmenen ajalta.
Ulla-Ritola Pesonen | Kuva: Juulia Räikkönen |
Matkailukoulutuksen ja -tutkimuksen nykytilaa valottivat professorit Juho Pesonen ja Raija Komppula, sekä apulaisprofessori Henna Konu.
Raija Komppula | Kuva: Juho Pesonen |
Seuraavaksi kuultiin Tourism Marketing and Management maisteriohjelmasta ensimmäisen vuosikurssin ensimmäisten joukossa vuonna 2019 valmistuneen kauppatieteiden maisteri Hanna Cederbergin puheenvuoro, jossa hän kertoi koulutuksen työuralle antamista eväistä ja kannusti nykyisiä opiskelijoita.
Hanna Cederberg | Kuva: Juho Pesonen |
Tourism business tutkimusryhmästä valmistunut tohtori Ekaterina Miettinen Visit Kotka-Haminasta kertoi siitä, mitä valmiuksia tohtorikoulutus antaa käytännön matkailumarkkinoinnin tehtäviin.
Ekaterina Miettinen | Kuva: Juho Pesonen |
Kahvitauon jälkeen alkoi paneelikeskustelu aiheesta "Onko luonnosta Itä-Suomen brändiksi?" Miten erottautua muusta Luonto-Suomesta. Paneelikeskustelua alustivat Joensuusta ensimmäisenä matkailututkimuksen tohtorina vuonna 2009 väitellyt, nyttemin Oulun yliopistossa brändimarkkinoinnin professorina toimiva KTT Saila Saraniemi, sekä Tourism Business tutkimusryhmästä viimeisimpänä, syyskuussa 2022 väitellyt KTT Esko Sorakunnas.
Esko Sorakunnas | Kuva: Juho Pesonen |
Vilkkaan paneelin puheenjohtajana toimi apulaisprofessori
Henna Konu ja panelisteina yrittäjä Mikko
Kettunen (KaruSurvival Oy), toimitusjohtajat Juha Kivelä (PKO), Annamari Kärki (VisitKarelia) ja Ari Vuorentausta (Lapland
Hotels Oy).
Panelistit ja puheenjohtaja Henna Konu | Kuva: Juho Pesonen |
Seminaariin osallistuivat kutsuvieraina myös TMM Advisory Boardin jäsenet Wille Markkanen ja Matti Pulli.
Kommentit
Lähetä kommentti