Vastuullinen digitaalinen matkailuliiketoiminta, TMM 5v seminaariviikko

(Teksti: Raija Komppula / Kuvat: Juho Pesonen & Juulia Räikkönen)

Matkailukoulutuksen ja – tutkimuksen kannatusyhdistys ry järjesti yhdessä UEF Tourism Marketing and Management  -tiimin kanssa maisteriohjelman viisivuotisen toiminnan kunniaksi seminaariviikon, jonka toteutukseen saatiin Liikesivistysrahastolta apuraha. Seminaariviikko koostui kahdesta webinaarista (15. ja 16.11.) ja varsinaisesta juhlaseminaarista 17.11.2022

Ensimmäinen viikon seminaari järjestettiin tiistaina 15.11. webinaarina, jonka aiheena oli Vesistö- ja luontomatkailu. Vesihankkeen tutkijat Olga Hannonen ja Jarno Suni esittelivät kalastuskilpailu- ja kalastusmatkailuun liittyvien tutkimusten tuloksia, joita kommentoivat myös professorit Raine Kortet ja Raija Komppula. Webinaariin osallistui 38 henkilöä ympäri Suomen, ja Yleisradio teki tutkimusaiheista lyhyen uutispätkän, joka esitettiin valtakunnan uutisissa.

Vastuullisuusviestintäwebinaari järjestettiin 16.11. ja siihen osallistui 42 henkilöä, edustaen sekä yrityksiä, koulutusorganisaatioita että muita aiheesta kiinnostuneita. Väitöskirjatutkija Katja Pasanen ja maisteriopiskelija Markus Rantsi esittelivät maaseutumatkailun vastuullisuusviestinnän tutkimustuloksia. Lopuksi kuultiin asiantuntijapuheenvuoro, jonka esitti Anu Nylund 'Mood of Finland'-yrityksestä.

Viikon päätapahtuma oli 17.11. juhlaseminaari, johon osallistui paikan päällä noin 40 henkeä, ja Teamsin välityksellä 52 henkilöä, pääosin alueen matkailutoimijoita ja muita sidosryhmiä. Seminaarin aloitti Matkailualan verkostoyliopiston koordinaattorina toiminut Ulla Ritola-Pesonen, joka taustoitti Joensuun yliopiston ja sittemmin Itä-Suomen yliopiston matkailukoulutusta ja tutkimusta useamman vuosikymmenen ajalta.

Ulla-Ritola Pesonen | Kuva: Juulia Räikkönen

Matkailukoulutuksen ja -tutkimuksen nykytilaa valottivat professorit Juho Pesonen ja Raija Komppula, sekä apulaisprofessori Henna Konu.

Raija Komppula | Kuva: Juho Pesonen

Seuraavaksi kuultiin Tourism Marketing and Management maisteriohjelmasta ensimmäisen vuosikurssin ensimmäisten joukossa vuonna 2019 valmistuneen kauppatieteiden maisteri Hanna Cederbergin puheenvuoro, jossa hän kertoi koulutuksen työuralle antamista eväistä ja kannusti nykyisiä opiskelijoita.

Hanna Cederberg | Kuva: Juho Pesonen

Tourism business tutkimusryhmästä valmistunut tohtori Ekaterina Miettinen Visit Kotka-Haminasta kertoi siitä, mitä valmiuksia tohtorikoulutus antaa käytännön matkailumarkkinoinnin tehtäviin.

Ekaterina Miettinen | Kuva: Juho Pesonen

Kahvitauon jälkeen alkoi paneelikeskustelu aiheesta "
Onko luonnosta Itä-Suomen brändiksi?" Miten erottautua muusta Luonto-Suomesta. Paneelikeskustelua alustivat Joensuusta ensimmäisenä matkailututkimuksen tohtorina vuonna 2009 väitellyt, nyttemin Oulun yliopistossa brändimarkkinoinnin professorina toimiva KTT Saila Saraniemi, sekä Tourism Business tutkimusryhmästä viimeisimpänä, syyskuussa 2022 väitellyt KTT Esko Sorakunnas.

Esko Sorakunnas | Kuva: Juho Pesonen

Vilkkaan paneelin puheenjohtajana toimi apulaisprofessori Henna Konu ja panelisteina yrittäjä Mikko Kettunen (KaruSurvival Oy), toimitusjohtajat Juha Kivelä (PKO), Annamari Kärki (VisitKarelia) ja Ari Vuorentausta (Lapland Hotels Oy).

Panelistit ja puheenjohtaja Henna Konu | Kuva: Juho Pesonen
 
Seminaariin osallistuivat kutsuvieraina myös TMM Advisory Boardin jäsenet Wille Markkanen ja Matti Pulli.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kotimaisten kesämatkailijoiden barometritutkimus käynnistyy

Iso Kiitos Raija Komppulan 60-vuotisjuhlaan osallistuneille ja toimintaamme tukeneille